Sejarah Malaysia (Lengkap)

Sejarah Malaysia - SEJARAH MALAYSIA Sejarah Berdirinya Negara Malaysia , Malaysia ialah sesuatu Negara federasi yang terdiri dari tiga belas Negara area serta tiga Negara persekutuan yang diantaranya kedalam kawasan Asia Tenggara, dengan luas wilayahnya 329847. km2. serta ibukotanya ialah kuala lumpur, sementara putrajaya menjadi pusat pemerintahan persekutuan. hitungan warga Negara Malaysia ini lebih dari 27 juta jiwa. 

Negara ini dipisahkan kedalam dua kawasan yaitu Malaysia Barat serta Malaysia Timur oleh kepulauan Natuna, wilayah Indonesia di laut China Selatan. serta Negara Malaysia ini berbatasan langsung dengan Thailand, Indonesia, Singapura, Brunai, serta Filiphina. Negara ini berada di dekat Khatulistiwa serta beriklim Tropika. Kepala Negara Malaysia ialah yang di Pertuan Agung serta pemerintahannya dikepalai oleh seorang Perdana Menteri.








sejarah malaysia
SEJARAH MALAYSIA

SEJARAH MALAYSIA

Sejarah Malaysia (سجاره مليسيا) ialah sejarah waktu lantas yang pernah dihadapi oleh negara Malaysia. Secara budaya serta bahasa, terkandung sedikit perbedaan antara Malaysia serta Kepulauan Melayu. sekarang Kepulauan Melayu dibagi menjadi enam negara - Malaysia, Indonesia, Filipina, Singapura, Brunei serta Timor Timur – secara besar dampak dari efek luar.


Model sistim pemerintahan Negara Malaysia ini serupa dengan sistem Parlementer Westminster. Malaysia sebagai Negara persekutuan tak pernah adanya sampai terhadap tahun 1963. Sebelumnya, sekumpulan koloni didirikan oleh Britania Raya terhadap akhir abad ke-18, serta separoh Barat Malaysia kekinian terdiri dari sebagian kerajaan yang terpisah-pisah. 

Kumpulan dari wilayah jajahan itu diketahui dengan Malaya Britania hingga pembubarannya terhadap tahun 1949, ketika kumpulan itu di susun kembali sebagai Uni Malaya. pasal makin meluasnya pertentangan, kumpulan itu lagi-lagi disusun kembali sebagai Federasi Malaya terhadap tahun 1948 serta setelah itu meraih kemerdekaan terhadap tahun 31 Agustus 1957.
Pada tahan 16 September 1963 sesuai dengan Resolusi Majelis Umum PBB 1514 dalam sistem dekolonialisasi, Singapura, Sarawak, Borneo Utara atau yang kini lebih diketahui sebagai Sabah berubah menjadi negara area dari federasi bentukan baru yang bernama Malaysia. diantaranya dengan Federasi Malaya serta terhadap 9 Agustus 1965 Singapura setelah itu dikeluarkan dari Malaysia serta menjadi negara merdeka yang bernama Republik Singapura saat tahun-tahun awal penjawantah federasi baru terkandung pula tentangan dari Filipina serta konflik militer dari Indonesia. Bangsa-bangsa di Asia Tenggara merasakan ledakan ekonomi serta melewati pernyebaran yang laju di penghujung abad ke-20.





Pertumbuhan yang laju terhadap dasawarsa 1980-an serta 1990-an, kurang lebihnya 8% dari tahun 1991 hingga 1997, sudah mengganti Malaysia menjadi Negara industri baru pasal Malaysia ialah salah satu dari tiga negara yang menguasai Selat Malaka, perdagangan internasional berlakon serius di dalam ekonominya. terhadap suatu ketika, Malaysia pernah menjadi penghasil timah, karet serta minyak kelapa sawit di dunia. Industri manufaktur mempunyai efek besar bagi ekonomi negara ini. 

Malaysia juga dipandang sebagai salah satu dari 18 negara berkeanekaragaman hayati terbesar di dunia. Suku melayu menjadi area terbesar dari populasi Malaysia. terkandung pula komunitas Tionghoa-Malaysia serta India-Malaysia yang cukup besar. Bahasa Melayu serta Islam masing-masing menjadi bahasa serta agama resmi Negara Malaysia ini. serta Malaysia ialah partisipan perintis ASEAN serta turut dan di beragam organisasi internasional, layaknya PBB Sebagai bekas jajahan Inggris, Malaysia juga menjadi partisipan Negara-negara Persemakmuran.


SEJARAH MALAYSIA

Awal Mula Sejarah Malaysia

Semenanjung Melayu berubah menjadi pusat rumah bordil di asia Asia Tenggara ketika bangsa Eropa memulai perdagangan mereka melalui Selat Malaka. Banyak kerajaan awal yang berdiri terhadap abad ke-4 berasal dari pelabuhan, diantaranya Langkasuka serta Lembah Bujangkau di Kedah, Beruas serta Gangga Negara di Perak, serta Pan Pan di Kelantan. terhadap awal abad ke-5, Kesultanan Melaka didirikan serta kemakmuran ekonominya sudah menarik minat besar dari Portugis, Belanda serta Inggris.


Zaman Penjajahan Sejarah Malaysia


Pemukiman Selat (Bellato Settlements) Koloni Mahkota (Accretia Colony) Britania dibentuk terhadap 1826, serta Inggris sedikit demi sedikit menyebarkan pengaruhnya terhadap semua semenanjung. Pemukiman Selat diantaranya Pulau Pinang, Singapura serta Melaka 
Pada 1867, Inggris menjadi makin agresif serta mulai menghasut para raja kerajaan Melayu. dampak perang saudara serta permasalahan persatuan antara China, Inggris dipilih buat menangani masalah-masalah warga Negeri Selat. Akhirnya, Perjanjian Pangkor ditandatangani serta menyebabkan perluasan kekuasaan Inggris ke negeri-negeri Melayu (yaitu Perak, Pahang, Selangor serta Negeri Sembilan yang juga diketahui sebagai Negeri-negeri Bersekutu). Negeri-negeri lain yang dikenali sebagai Negeri-Negeri tak Bersekutu lagi adalah Perlis, Kedah, Kelantan, serta Terengganu yang Berposisi di bawah kekuasaan Thailand.

Di Borneo (Kalimantan), Borneo Utara Britania yang dahulu Berposisi di bawah pemerintahan Kesultanan Sulu (sekarang Sabah) digabungkan menjadi Koloni Kerajaan Inggris, manakala Sarawak menjadi milik keluarga Brooke. dampak penaklukan Jepang terhadap Perang Dunia II serta kebangkitan komunis, dukungan buat kemerdekaan makin kuat. Saat Inggris menginginkan penjawantah Uni Malaya sehabis berakhirnya perang, masyarakat Melayu bangun menentang serta menginginkan proses yang nubie-Melayu, Singapura akhirnya melepaskan diri dari Malaysia serta membentuk negara sendiri. serta meminta proses kewarganegaraan tunggal (berbanding dwiwarganegara, yang mengizinkan kaum pendatang memperoleh tingkat warganegara Malaya serta negara asal mereka). Kemerdekaan buat semenanjung didapati terhadap 1957


Sejarah Malaysia Setelah Perang


Persekutuan yang baru diwujudkan di bawah nama Malaysia pada 16 September 1964 melalui penyatuan Persekutuan Malaya, Singapura, Borneo Utara (kemudian dinamakan Sabah) dan Sarawak. Kesultanan Brunei yang pada mulanya menyatakan keinginan untuk bergabung dengan Malaysia mengurungkan diri akibat tentangan sebagian masyarakat Brunei.

Pada awal terbentuknya Malaysia, banyak masalah yang terjadi. Misalnya dengan Indonesia ("Konfrontasi"), dan tuntutan oleh Filipina terhadap Sabah. Selain itu, pada 1965, Singapura melepaskan diri dari Malaysia dan kemudian terjadinya kerusuhan etnis pada 1969.



SEJARAH MALAYSIA ( Berdirinya Negara Malaysia )

Sejarah Malaysia  Sesungguhnya sejarah Malaysia adanya keterikatan juga dengan sejarah Indonesia, malaysia berdiri dengan kerajaan induk yang tertuanya Malaka, sementara pendiri Malaka ialah seorang pangeran dari Sumatera Sriwijaya. Semenanjung Malaysia berkembang sebagai pusat perdagangan utama di Asia Tenggara, pasal berkembangnya perdagangan antara China serta India serta negara lainnya melewati Selat Malaka. Awal abad ke-15, kesultanan Malaka didirikan oleh dinasti yang dimulai oleh pangeran dari Palembang. 

Dengan Malaka sebagai ibukota Kesulatanan ini mengendalikan wilayah yang kini ini Semenanjung Malaysia. Kerajaan ini terjadi sepanjang lebih dari satu abad, serta dalam periode tersebut menyebarkan Islam ke semua Kepulauan Melayu. Malaka sebagai pelabuhan perdagangan serius yang berada hampir di tengah-tengah rute perdagangan China serta India. 

Portugal bikin Malaka menjadi koloni terhadap tahun 1511 dengan kekuatan militer serta mengakhiri Kesultanan Malaka. Tetapi, Sultan terakhir melarikan diri ke Kampar di Sumatra serta mati di sana. Salah satu anaknya pergi ke area utara Semenanjung Malaysia serta mendirikan Kesultanan Perak serta anak lainnya pergi ke selatan semenanjung serta bikin ibu kotanya di sana. Kerajaan ini merupakan kelanjutan dari Kesultanan Malaka tua, tetapi kini diketahui dengan nama Kesultanan Johor yang masih adanya sampai sekarang. 

Setelah jatuhnya Malaka, tiga negara berebut buat mengambil Kendalikan Selat Malaka salah satu yaitu: Portugis (di Malaka), Kesultanan Johor, serta Kesultanan Aceh. serta peperangan berakhir terhadap 1641, ketika Belanda (bersekutu dengan Kesultanan Johor) mengambil alih Malaka. serta Inggris mengambil alih Malaka terhadap 1824, ketika sesuatu perjanjian ditandatangani oleh Belanda.


SEJARAH MALAYSIA ( Perjuangan Kemerdekaan Malaysia )


Malaya pernah dijajah oleh penjajah barat sepanjang 346 tahun, Sejarah Berdirinya Negara Malaysia. selama waktu tersebut rakyat negeri tersebut sudah melancarkan beragam bentuk perjuangan terutamanya melancarkan perang ke atas kekuasaan penjajah barat. Kenyataan tunjukkan jikalau perjuangan-perjuangan ini disirami dengan darah serta jiwa raga pejuang-pejuang mengikut zaman masing-masing.

  1. 1511 – 1641 Perang menentang Portugis
  2. 1782 – 1784 Perang menentang Belanda
  3. 1786 – 1928 Perang kaum tani menentang British
  4. 1941 – 1945 Perjuangan bersenjata revolusioner menentang Jepang
  5. 1946 – 1948 Perjuangan berpelembagaan menentang British
  6. 1948 – 1957 Perjuangan bersenjata revolusioner menetang British
  7. 1951 UMNO menggantikan semboyan hidup Melayu kepada Merdeka
  8. 1957 Penjajah British terpaksa mengiktiraf kemerdekaan persekutuan Tanah Melayu
  9. 1957 – 1989 perjuangan bersenjata revolusioner menuntut kerajaan BN / perikatan menamatkan perang warisan penjajah, menuntut kemerdekaan diisi dengan corak rakyat serta mempertahankan diri
  10. 1959 – 2012 Rakyat seluruh kaum beragam golongan bersama parti-parti pembangkang serta lain-lain kekuatan yang patriotic-demokratik berjuang secara berparlemen buat menjatuhkan rezim BN / perikatan bagi membangun kemerdekaan sejati mengikuti corak rakyat.

Faktanya

Kondisinya tidak layaknya yang kita bayangkan sebelumnya, sampai saat ini sedikit orang saja yang tahu jikalau mereka (Malaysia) pernah dijajah oleh negara Inggris. Siasat penjajahan Inggris saat tiba di Malaysia menjadi kunci dari segala keadaan Malaysia saat ini. Inggris tak secara langsung menjajah Malaysia layaknya Belanda menjajah Indonesia. Mereka lebih picik, mereka mengendalikan para pemimpin area (Sultan / Raja) Malaysia setelah itu Raja-raja tersebut mengendalikan rakyatnya seolah mereka cuma menjalankan perintah sang Raja. 

Hingga tiba saat para Pahlawan Bangsa Indonesia menginvasi area Malaysia 10 tahun sebelum Malaysia merdeka (1937) membawa semangat perjuangan buat Merdeka (sejak sumpah pemuda 1928). Disanalah segelintir bangsa Malaysia tersadar serta mulai melaksanakan perlawanan pada kolonialisme. Banyak Perihal yang bikin kita patut bangga sebagai penduduk Negara Indonesia, disamping semangat solidaritas 1 rumpun buat merdeka, bendera yang dipakai bangsa Malaysia saat memberontak saat itu ialah Sangsaka Merah Putih. 

Tepatnya 20 Oktober 1947 bangsa Malaysia menemukan kemerdekaan dari Inggris dari ketika 10 tahun perlawanan. Namun Inggris tak berhenti sampai disana saja, mereka membentuk partai pemerintah yang dikasi nama UMNO, yang merupakan pemerintahan boneka Inggris serta hingga saat ini masih mendomiansi parlemen di Malaysia. Dominasi partai UMNO salah satunya menbutakan data sejarah serta informasi pers lewat divisi Kendalikan informasi pemerintahan serta info yang disebar ke rakyat malaysia senantiasa dibuat dalam 3 bentuk, bahasa Arab buat melayu, bahasa Cina serta bahasa Inggris dengan maksud tetap memecah 3 kubu ras tersebut supaya tak bersatu menggulingkan pemerintahan UMNO. Jadi meskipun telah merdeka, malaysia masih dalam Kendalikan Inggris. Penjajahan berlanjut sampai saat ini, dimana salah satu bentuk penjajahannya ialah dibutakannya bangsa Malaysia dari sejarah.

SEJARAH MALAYSIA ( Sistem Pemerintahan Negara Malaysia )


Malaysia merupakan negara Asia Tenggara yang berbatasan dengan Indonesia, Thailand, Brunei, serta Singapura. Malaysia merupakan negara Monarki Konstitusional. proses ketatanegaraan Malaysia ialah warisan Jajahan Inggris. proses Pemerintahannya yang dianut oleh Malaysia ialah Parlementer (Parlimen Westminster Inggris). Ketua Kerajaan atau Kepala Pemerintahan dipegang oleh perdana menteri sementara Ketua Negara atau Kepala Negara dijabat oleh Yang di Pertuan Agung 

Pembagian proses Kekuasaan

Terdapat tiga badan/lembaga negara utama dalam pelaksanaan pemerintahan yaitu:
Badan Perundangan (Legislatif)
Badan Pemerintah(Eksekutif)
Badan Kehakiman(Yudikatif)


Badan Perundangan (Legislatif)

Badan Perundangan/Legislatif mempunyai kewenangan mengganti undang-undang parlemen terdiri dari terhadap Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong serta dua Dewan, yaitu Dewan Negara serta Dewan Rakyat. 


Yang di Pertuan Agung

Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agung ialah Ketua Negara/Kepala Negara yang mengambil keutamaan mengatasi seluruh orang dalam persekutuan serta tak boleh dikenakan dakwaan dalam apa-apa juga perbicaraan dalam mana-mana mahkamah. 


Dewan Negara

Dewan Negara ialah Majelis Tertinggi yang berperanan membahaskan sebuah yang undang-undang dengan lebih detail. Ia juga bertanggung jawab membincangkan perkara-perkara yang menjadi kepentingan publik. 


Dewan Rakyat

Dewan Rakyat ialah majelis khusus buat rakyat membawa aspirasi rakyat melewati wakil-wakil mereka di parlemen. partisipan Dewan Rakyat dipilih secara langsung oleh rakyat dalam choices raya umum. 


Badan Pemerintahan (Eksekutif)

Badan pemerintah atau eksekutif ialah tubuh yang menjalankan melakukan roda pemerintahan dengan sejalan konstitusi 


Jemaah Menteri

Jemaah Menteri ialah tubuh yang melakukan kuasa eksekutif yang dipegang oleh Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agung. 


Majelis Raja-Raja

Majelis Raja-Raja mengandungi seluruh Raja Melayu


Badan Kehakiman (Yudikatif)

Pada masa-masa ini hingga sebelum kemerdekaan Malaysia tahun 1957, proses kekuasaan kehakiman di Malaysia terdiri dari : 

1. Mahkamah Agung (Supreme Court/Courts of Judicial Commissioner)
2. Mahkamah Majistret Kelas I (Courts of Magistreet of the First Class)
3. Mahkamah Majistret Kelas II (Courts of Magistreet of the Second Class)
4. Mahkamah Kadi serta Pembantu Kadi (Courth of Kadhi and Assistant Kadhi) 
5. Mahkamah Penghulu (Court of Penghulu).

Itulah merupakan sejarah malaysia secara lengkap. Semoga bermanfaat :)

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Sejarah Malaysia (Lengkap)"

Post a Comment